Wednesday, May 28, 2008

Awas Pengguna Streamyx

Hai! makin lama makin agak malas untuk menulis. Ditambah pula dengan streamyx kat umah ner yg dah kat 3 ari dok leh nak online.... bila check kat opis, rupenyer ID aku dah kena godam oleh insan yg dok berguna... Bila trace, ID aku dah digunakan oleh org kat Kuala Selangor. aku maner ader sedara kat Kuala Selangor. sedara aku ramai kat Muar Johor jer.

So, sebab aku keja ngan TM, mudah ler aku nak settlekan problem ner. Penyelesaiannya...Tukar default password aku kepada yang baru... semamangnya ramai pengguna streamyx tak kisah dan tak tahu/nak tukar password yg TMNet bagi semasa mendaftar... kebanyakkannya masih guna password tersbut tanpa menukarkannya. nasib baik ler aku guna unlimited pakej... kalu aku amik pakej 20jam sebulan... musti dah beribu bil aku bulan ner... sbb makhluk Allah ne dah pakai ID aku 3-4 hari tanpa off... sebab tu ler aku dok leh nak online 3-4 hari yang lalu sbb TMnet dah tak benarkan multiple session for single ID.

Kepada pengguna streamyx , sila tukar passward default anda. sebab kalau dok, sesiape yg ade streamyx kat umah/opis boleh menyalahgunakan ID anda. contohnye camne, penggodam ner akan subscribe streamyx yg paling murah iaiatu pakej 20jam sebulan. pas tur pakai login dan password org lain untuk online kat umah... bil akan dicajkan kepada tuan punya ID.

SO, SILA TUKAR PASSWORD STREAMYX ANDA KALAU TAK NAK KENA TIPU....

2 comments:

Anonymous said...

mcm mana nak trace sape yg guna akaun kite ek..saudara saya dh terkena.bila pegi tm dirorg kata x bleh trace.impossible!!
klau kt spore..bbpa jam je polis dh terus geledah rumah 'pencuri'.
dia amek limited package plak tu..silapnye dia masih guna default password..makan RM700-800 'pencuri' tu guna..&^%*@!! what an ugly-and-super-expensive lesson to learn!

Abdulz said...

Sebenarnya boleh trace tapi kena tau caranya. and normally pihak TM tak nak layan sangat kes2 camne. sebenarnya setiap kali kita login id streamyx kita, server TMNet akan merekodkan masa dan port id yang digunapakai. Port id yang diberikan oleh setiap user adalah unik dan boleh ditrace talian telephone dimana streamyx digunakan.