Wednesday, October 21, 2009

Mak Sedara yang Hilang

Upcara meminang tur pada hari sabtu. Pada hari Ahad, aku ada kerja yang hendak dilaksanakan iaitu mencari emak sedara aku sebelah abah yang tak pernah aku jumpa. hanya cerita daripada abah ajer yang memberitahu dia ada adik yang telah pergi tanpa berita sekian lama. Kira2 5 tahun yang lalu, abah dapat berita adik dia yng hilang telah sakit tenat di hospitak KL. Itulah pertama kalinya abah dan adik beradik lain dapat berjumpa dengan arwah. kali kedia abah berjupa adalah untuk menziarahi jenazah arwah yang telah pergi kerana sakit. Abah tak pernah cerita kenapa arwah pergi meninggalkan keluarganya. sejak arwh pergi, tak pernah arwah balik ke kampung.

Berdasarkan cite abah, mak sedara aku tinggal di cheras. dulu tinggal kat kawasan setinggan tapi skg dah berpindah kat Flat. So pada pagi ahad, aku pergi amik adik aku ame kat umah dia di Pantai Dalam. lepas tur aku pergi beraya kat umah sepupu aku, kak Ju anak mak lang. mak lang adalah kakak abas yang duduk di bukit treh muar. Sapmai kat umah kak Ju dalam kul 1.00pm. kak ju jemput makan tengahari kat umah dia di Taman Mawar Cheras. Lepas tur kak ju bawak kami ke umah Mak Cik Ani di Kg Cheras baru. Dia duk Kat Tingkat 1. Kat sini lah aku baru pertama kali berkenalan dengan mak sedara aku ini bersama 3 orang sepupu aku. suma pompuan dan suma dan bertunang. anak dia yang sulung akan bernikah pada hujung tahun ini. Insya-Allah kami akan datang lagi masa majlis nanti untuk membantu sedaya mampu.

No comments: